In 59% van de Nederlandse huishoudens wordt gekookt

Het bureau Trendbox onderzoekt al 18 jaar de eetgewoonten in Nederland. In 2001 vond 25% van de consumenten het leuk om te koken. In 2004 steeg dat tot 34% om in 2006 weer te zakken naar 29%. Het aantal kokers, liefhebbers of niet, blijft vrij constant: in 1991 was dat 58% van de huishoudens, in 2006 was dat 59%. De rest accepteert dat zij om wat voor reden dan ook niet in staat is om zelf te koken.

(more…)

10 April 2007
By on 06:26
Geen vervolging voor “slaafchocolade” eten

AMSTERDAM – Teun van de Keuken, presentator van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde, wordt niet vervolgd voor het eten van chocolade waar slaven aan hebben gewerkt. Het gerechtshof in Amsterdam heeft Van de Keuken en zijn 2.136 sympathisanten donderdag niet-ontvankelijk verklaard in hun beklag.

(more…)

6 April 2007
By on 06:39
Nieuwe kennis over schadelijkheid cafeïne

Dat veel koffie drinken [meer dan vijf koppen per dag] tot hartproblemen kan leiden, daarover zijn de meeste deskundigen het wel eens. Maar nieuw is, dat ook een paar koppen per dag al schadelijk kunnen zijn voor het functioneren van het hart. Dit blijkt uit onderzoek van Niels Riksen, internist in opleiding bij het UMC St Radboud. Hij promoveert op 11 april.Cafeïne is het opwekkende bestanddeel van koffie, thee, cola en veel moderne energiedrankjes.

(more…)

5 April 2007
By on 07:07
Website ‘Week van de Smaak’ gelanceerd

Op 4 april heeft smaakambassadeur en tv-kok Pierre Wind de website www.weekvandesmaak.nl gelanceerd. De lancering is de eerste stap in de aanloop naar de landelijke Week van de Smaak waarin streekproducten, authentieke smaken, biologische voeding, traditie en ‘koken met de seizoenen’ centraal staan.Tijdens de Week van de Smaak, van 24 tot en met 30 september, wordt overal in het land aandacht besteed aan pure smaak en eerlijke voeding.

(more…)


By on 06:59
Minder alzheimer met mediterrane voeding

Uit een onderzoek onder ouderen bleek dat een mediterrane voeding het risico van de ziekte van Alzheimer verminderde.De studie werd uitgevoerd bij 194 alzheimerpatiënten met een gemiddelde leeftijd van 82 jaar en 1.790 personen zonder dementie die als controlegroepdiende. De voedingsgegevens werden verzameld door middel van vragenlijsten die door de deelnemers werden ingevuld.

(more…)

3 April 2007
By on 07:27
Biologisch is toch gezonder

In de Verenigde Staten is een debat gaande over biologisch voedsel: is het nu wel of niet gezonder? Een recent onderzoek beweert van wel. De onderzoekers vergeleken “gewone” kiwi’s met biologische en kwamen er achter dat de biologische kiwi’s meer vitamine C en polyfenol bevatten. Polyfenol is een antioxidant die de productie van schadelijke stoffen, vrije radicalen, tegengaat en er wordt van gedacht dat het helpt de cholesterol te verlagen, de doorbloeding te verbeteren en kanker te voorkomen.

(more…)

2 April 2007
By on 07:31
Groene thee kan helpen tegen HIV

Er is meer onderzoek nodig naar het effect van groene thee als preventie- en hulpmiddel tegen HIV.Het drinken van groene thee kan preventief werken tegen een HIV-besmetting. Wetenschappers hebben ontdekt dat het bestanddeel epigallocatechin gallate het immuunsysteem beschermt tegen het HIV-virus, meldt de BBC. De wetenschappers wijzen er wel op dat hun onderzoek zich nog in een primitief stadium bevindt.Hun onderzoeksresultaten verschijnen in het vaktijdschrift Journal of Allergy and Clinical Immunology.

(more…)


By on 07:23
Nederlandse moeder onderschat belang gezond eetpatroon

Een grote meerderheid van de Nederlandse moeders [64%] weet niet dat een gezond eetpatroon in de eerste drie levensjaren van hun kind bepalend is voor de gezondheid later.Nederlandse moeders maken zich met name druk over alledaagse dingen, zoals ‘Eet mijn kind wel genoeg?’ en ‘Is de kleine geen moeilijke eter?’ In vergelijking met andere Europese landen scoort Nederland laag in kennis over de relatie tussen voeding en gezondheid.

(more…)


By on 06:53
Te weinig visvetten in ons eten

Jonge mensen zouden wat vaker een haring, makreel of paling mogen eten. Mannen krijgen dagelijks nog geen kwart van de door de Gezondheidsraadaanbevolen visvetzuren binnen, vrouwen zelfs nog iets minder.Dat blijkt uit een onderzoek van het instituut TNO dat vorige week werd gepresenteerd.

(more…)

29 March 2007
By on 06:39
Voedingspatroon en risico dikkedarmkanker

De Westerse leefstijl is volgens een Frans onderzoek verbonden met een verhoogd risico van dikkedarmkanker. In een cohortstudie met 67.312 gezonde vrouwen plus 172 vrouwen met dikkedarmkanker, 4.804 vrouwen zonder darmpoliepen en 516 vrouwen met poliepen waarvan 175 hoog risico poliepen, geven de auteurs de volgende conclusie.

(more…)


By on 06:13